Veilige schoolomgevingen en Stedelijk Motorcrossterrein

Gepubliceerd op 25 november 2025 om 23:50

De gemeenteraad heeft vandaag het grote dossier “Veilige schoolomgeving – pakket 2” goedgekeurd. Daarmee krijgen zes Lommelse basisscholen in één beweging een veiligere en beter herkenbare schoolomgeving. Het gaat om De Speling (Basisschool Kloosterstraat en Kleuterschool Eltenbos), Lommel-West, Balu, XCL Stapsgewijs, De Klimtoren en – iets later – ook Basisschool Den Heuvel.

Herkenbare, veilige schoolzones

Schepen Sofie Mertens lichtte toe dat Lommel voortaan werkt met één herkenbaar concept voor alle schoolomgevingen. Dat moet automobilisten automatisch doen vertragen en kinderen beter beschermen.

De aanpak omvat onder meer: Octopuspalen en Octopuswegmarkeringen, versmalde rijwegen om de snelheid te beperken, in de meeste gevallen enkelrichting in de schoolstraat, verkeersplateaus, verlichte zebrapaden met portieken, bredere voetpaden, blindegeleidetegels voor slechtzienden en  extra groen, bomen en plantvakken.

“Het doel is dat schoolomgevingen in heel Lommel duidelijk herkenbaar worden,” aldus de schepen, “zodat weggebruikers meteen beseffen dat ze zich in een zone bevinden waar kinderen voorrang krijgen.”

Voor basisschool Den Heuvel ligt de timing door problemen met de waterhuishouding wat verder in de toekomst. De werken worden verschoven naar 2027. “Voorzichtig plannen is hier beter dan achteraf moeten corrigeren,” klonk het in de raad.

Waarom alles tegelijk?

De stad kiest bewust voor een geclusterde aanpak. Dat heeft te maken met de Vlaamse subsidieregels: een gemeente kan maar één keer per kalenderjaar subsidie aanvragen voor maximaal tien schoolomgevingen. Door verschillende locaties samen in één aanbesteding onder te brengen, dalen bovendien de kosten.

Het totale pakket kost ruim 1,3 miljoen euro, waarvan zo'n 200.000 euro door Vlaanderen wordt gedragen.

Raadslid Kris Verduyckt (Samen Vooruit) kaartte twee knelpunten aan rond basisschool Balu:

  • De vroegere plannen om via de Plataanstraat een achterliggende fietsverbinding naar de school te creëren – zodat kinderen niet via de drukke Lutlommelsekiezel moeten oversteken – lijken verdwenen. Hij vroeg of dat project nog leeft.
  • Door eerdere ingrepen is er nu druk en soms onveilig verkeer aan de kruising Driehoekstraat – Lutlommel, ter hoogte van de frituur. Verduyckt wilde weten of daar bijkomende maatregelen komen.

De schepen beloofde de stand van zaken na te gaan bij de diensten en de antwoorden schriftelijk terug te koppelen.

Mobiliteitsplan komt eraan

Burgemeester Bob Nijs bevestigde dat deze knooppunten deel zullen uitmaken van het nieuwe mobiliteitsplan, dat begin volgend jaar opnieuw aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Hij omschreef de kruising Driehoek–Lutlommel als “een van de drukste punten van de stad”.

Volgens de burgemeester wordt de afwerking van de tweede en derde fase van de rondweg een belangrijke kapstok voor de toekomstige mobiliteitslogica in en rond het centrum. Verduyckt drong erop aan om ondertussen niet stil te vallen, omdat de vraag naar veiligere straten en lagere snelheden groot blijft.

Blindegeleidetegels en werfverkeer

Ersin Kemaldar (Samen Vooruit) toonde zich tevreden dat blindegeleidetegels standaard worden opgenomen in de nieuwe ontwerpen en vroeg of die ook bij al aangepakte schoolomgevingen kunnen worden toegevoegd. Dat wordt momenteel onderzocht.

Verder kwamen er klachten binnen over zwaar werfverkeer tijdens de begin- en einduren van scholen in de Mudakkers tegenover XCL Eigenwijs. De burgemeester stelde dat dit nadrukkelijk niet is toegestaan volgens de vergunning. Er werd al geverbaliseerd en de aannemer is hierover aangesproken.

 

Tijdens de gemeenteraadszitting stond het Stedelijk Motorcrosscentrum Lommel (SML) opnieuw in het middelpunt van de belangstelling. Een administratief agendapunt over de aanduiding van een nieuwe vertegenwoordiger voor de algemene vergadering leidde tot een breder debat over steun, communicatie en de recente beslissingen op Vlaams niveau die de toekomst van het motorcrosscentrum opnieuw onzeker maken.

Vooruit: “Laat het motorcrosscentrum niet in de steek”

Tijdens de raadszitting bracht gemeenteraadslid Carine Creemers (Samen Vooruit) de bezorgdheid binnen het motorcrosscentrum expliciet onder de aandacht. In een aansluitend persbericht van Vooruit wordt haar boodschap nog eens krachtig herhaald.

Volgens Creemers heerst er grote ontgoocheling bij het motorcrossbestuur nadat Vlaams minister Jo Brouns (CD&V) onlangs besliste om de door de provincie opgelegde voorwaarden rond geluidshinder verder te verstrengen. Dat gebeurde ondanks het feit dat de minister het centrum eerder bezocht en toen net uitgesproken positief was over de werking en de inzet van de vele vrijwilligers.

In het persbericht benadrukt Vooruit dat het bestuur van SML tijdens een spoedvergadering duidelijk liet verstaan dat het stadsbestuur volgens hen te stil bleef op een moment dat het centrum nood heeft aan sterke partners en een duidelijke stem richting Vlaanderen.

Carine Creemers riep de stad daarom op om op te komen voor het motorcrosscentrum: “Het motorcrosscentrum is al decennialang een sportieve en economische troef voor Lommel. Vrijwilligers dragen deze werking al jaren. Het bestuur heeft recht op bondgenoten die mee aan tafel schuiven, oplossingen zoeken en opkomen voor hun toekomst.”

Reactie van burgemeester Bob Nijs (CD&V)

Burgemeester Bob Nijs (CD&V) reageerde in de gemeenteraad verrast op de kritiek van Creemers. Volgens hem staat Lommel wel degelijk achter het motorcrosscentrum en is er sprake van regelmatig overleg met zowel de vorige als de huidige voorzitter van SML. Hij beklemtoonde dat de stad zelf een lokale vergunning afleverde in de richting van het motorcrosscentrum, wat volgens hem aantoont dat Lommel zich niet afzijdig houdt.

Tegelijk wees Nijs op het gevoelige evenwicht tussen de woonwijk en het motorcrosscentrum: “Dit is een complex dossier waarin we voortdurend zoeken naar een balans tussen sport, recreatie en leefbaarheid.”

Burgemeester Bob Nijs (CD&V) benadrukte dat de eindbeslissing over de vergunning op Vlaams niveau ligt en niet bij de stad. Lommel kan het traject mee begeleiden, maar heeft geen volledige controle over de uiteindelijke uitkomst. Bovendien gaf hij aan meermaals te vernemen dat het vergunningsdossier door het SML al werd ingediend vooraleer samen aan tafel gezeten werd. Dan zijn overleg en steun wel erg moeilijk.

Toekomst blijft onzeker, dossier blijft leven

De politieke boodschap uit de gemeenteraad en het persbericht van Vooruit zijn duidelijk: het motorcrosscentrum blijft een belangrijke sportieve en economische speler in Lommel, en velen verwachten van het stadsbestuur een zichtbare en actieve rol in het verdere traject.

Hoe Vlaanderen de nieuwe voorwaarden zal toepassen en hoe de stad daarop inspeelt, zal de komende maanden bij de opmaak van het nieuwe vergunningsdossier voor 2027 bepalend zijn voor de toekomst van SML. Wat wel zeker is: het motorcrossdossier is opnieuw volop gaan leven en zal nog niet meteen van de agenda verdwijnen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.