Mondelinge vragen van de oppositie tijdens gemeenteraad

Gepubliceerd op 25 november 2025 om 23:55

Tijdens de gemeenteraadszitting van vanavond werden ook enkele mondelinge vragen van de oppositie besproken. Zo werd opnieuw uitgebreid stilgestaan bij de aanhoudende overlast aan kledingcontainers en glasbollen in Lommel. Vooral aan de Balendijk en de Buitensingel stapelen meldingen van sluikstort en foutief achtergelaten afval zich op, wat het straatbeeld sterk aantast.

Raadslid Ersin Kemaldar (Samen Vooruit) uitte zijn bezorgdheid over de impact op de leefbaarheid. Hij vroeg naar de omvang van de problematiek, het aantal meldingen en welke oplossingen het stadsbestuur overweegt. Kemaldar pleitte voor structurele maatregelen, zoals mobiele camera’s, betere verlichting en het herplaatsen van containers naar zones met meer sociale controle.

Schepen Medard Verstraeten bevestigde dat het beheer van de containers bij Limburg.net ligt, maar dat de stad wekelijks controles uitvoert en vaststellingen doorgeeft. Hij onderstreepte dat Balendijk en Buitensingel momenteel de meeste overlast kennen en dat stadsdiensten dit jaar al meer dan honderd keer moesten uitrukken.

Verstraeten gaf aan dat het vaak moeilijk is om overtreders te identificeren, waardoor handhaving beperkt blijft. Toch wordt er intensief samengewerkt met Limburg.net om de opvolging te verbeteren.

Waarom sluikstort niet meteen kan worden verwijderd

Rina Alen (N-VA) vroeg waarom zakken die naast de containers worden gedumpt niet onmiddellijk verwijderd worden. Verstraeten legde uit dat dit wettelijk niet mag: zodra een zak wordt weggehaald, kan het bewijs voor een GAS-boete niet meer worden gebruikt. Daarom blijft het afval liggen tot het onderzoek afgerond is, met een sticker erop zodat het voor burgers duidelijk is dat de klacht in behandeling is. Ook veiligheidsrisico’s voor medewerkers spelen een rol.

Nieuwe maatregelen worden onderzocht

Het stadsbestuur neemt de voorstellen van Kemaldar mee in een gepland overleg met Limburg.net. De inzet van mobiele camera’s, bijkomende verlichting, bij voorkeur met bewegingssensor, en andere maatregelen worden opnieuw bekeken om de problemen op de zwaarst getroffen locaties aan te pakken. Bovendien is sensibilisering via de verschillende stadskanalen echt een must.

*  *  *

Als tweede punt vroeg raadslid Rita Phlippo (Samen Vooruit) zich af hoe de stad vandaag omgaat met telewerk. Sinds de coronaperiode heeft thuiswerken een vaste plaats gekregen in tal van organisaties, maar volgens haar sturen veel bedrijven en overheidsdiensten intussen opnieuw bij. Ze wilde weten hoe Lommel haar telewerkbeleid evalueert en welke keuzes het stadsbestuur maakt.

De burgemeester herinnerde eraan dat thuiswerk tijdens de coronacrisis noodzakelijk was, maar dat de stad toen én nu dezelfde prioriteit hanteert: de dienstverlening aan inwoners moet altijd verzekerd blijven.

Daarom gelden er duidelijke richtlijnen:

  • Telewerk is geen recht, maar een mogelijkheid voor functies waarbij het kan.
  • De stad hanteert maximaal twee telewerkdagen per week.
  • Functies die fysieke aanwezigheid vereisen, zoals onthaal en technische diensten, komen niet in aanmerking.
  • Teams bepalen intern wanneer telewerk mogelijk is, op voorwaarde dat de werking niet in het gedrang komt.

Bereikbaarheid blijft aandachtspunt

De burgemeester gaf aan dat de telefonische bereikbaarheid van thuiswerkers het afgelopen jaar niet altijd optimaal was, vooral door het verouderde telefoniesysteem. Intussen zijn daar verbeteringen in doorgevoerd en schakelt de stad binnenkort over op een nieuw systeem, dat de resterende problemen moet oplossen.

Volgens het stadsbestuur blijft de dienstverlening aan de Lommelaars vlot verlopen: afspraken zijn snel beschikbaar en telefonische contacten worden nauwgezet opgevolgd. Op dit moment wegen de baten wel degelijk op tegen de eventuele negatieve bijwerkingen van telewerk.

Algemeen directeur Iris Mulkens lichtte toe dat telewerk ook meespeelt bij het aantrekken van nieuwe medewerkers. Voor veel sollicitanten is het een pluspunt, al blijft kwaliteit in dienstverlening altijd de eerste toetssteen.

Het klantencontactcentrum monitort dagelijks hoeveel oproepen worden beantwoord, doorgeschakeld of teruggebeld. Die cijfers bevestigen volgens haar dat de werking stabiel is.

Telewerk maakt bovendien deel uit van het bredere personeelsbeleid en wordt regelmatig met het managementteam en de diensten geëvalueerd binnen het arbeidsreglement en met de vakbonden.

Op welke dagen wordt het meest thuis gewerkt?

Die vraag kwam van Jean-Jacques Mélotte (Samen Vooruit). Hij wilde weten op welke dag of dagen thuiswerken het vaakst voorkomt.

Volgens de gegevens die de stad uit het tikkloksysteem kan halen, wordt vooral op dinsdag en donderdag veel op het stadhuis zelf gewerkt. Vrijdag is een populaire dag voor telewerk.

Lommel blijft het telewerkbeleid monitoren en stuurt bij waar nodig, met altijd dezelfde afweging: een moderne, aantrekkelijke werkgever zijn en tegelijk een sterke dienstverlening bieden aan de inwoners.

*  *  *

Als laatste vroeg Rina Alen (N-VA) aandacht voor de zuiverheid van het centrum. Ze merkte op dat er geregeld afval blijft slingeren, vuilbakken overlopen en bepaalde plekken minder verzorgd ogen. De vraag kwam volgens schepen Medard Verstraeten meteen binnen bij stadswerken, waar tientallen medewerkers erop aangesproken werden. Toch, zo benadrukte hij, is er geen sprake van een structureel probleem.

In het centrum zijn twee voltijdse medewerkers dagelijks onderweg om vuil te ruimen. “Zij doen dat uitstekend”, aldus Verstraeten. Het blijft echter een voortdurende strijd: zodra de medewerkers gepasseerd zijn, ligt er soms alweer nieuw afval. De schepen wees daarom op het belang van burgerzin. “Wie zijn eigen afval bijhoudt, helpt mee om het centrum proper te houden.”

Op zaterdagen en drukke momenten wordt extra mankracht ingezet. Bij grote evenementen wordt er letterlijk “tussen de bedrijven door” gewerkt om het centrum leefbaar te houden.

Het centrum van Lommel is bijzonder actief: het voorbije jaar vonden er 162 evenementen plaats, van oldtimertreffens tot Lommel Feest, de kerstmarkt en talloze pleinactiviteiten. Dat brengt massa’s bezoekers én dus ook veel extra afval mee. Volgens de schepen zetten de stadsdiensten stevig in op ondersteuning en opruimwerk, maar blijft het een uitdaging om alles tijdig verwerkt te krijgen.

Vuilbakken voldoende aanwezig, maar vaak fout gebruikt

Het aantal vuilbakken in het centrum is volgens de schepen ruim voldoende. Toch raken sommige vuilbakken snel overvol doordat inwoners er huisvuilzakken in deponeren. Net daarom wil de stad geen extra bakken plaatsen, want dat zou het probleem alleen vergroten.

Machines en hardnekkige problemen

Lommel beschikt over een grote en kleine borstelwagen, een industriële stofzuiger en een hogedrukreiniger. Door bloembakken en straatmeubilair kunnen niet alle machines overal passeren, waardoor op sommige plekken handmatig gewerkt moet worden.

Daarnaast blijft duivenoverlast een hardnekkige factor, vooral rond bepaalde gevels en daken. Het reinigen gebeurt regelmatig, maar het probleem verdwijnt niet zomaar.

*  *  *

Jean-Jacques Mélotte wees aansluitend, als niet aangekondigde mondelinge vraag, op een ander netheidsprobleem: tijdelijke signalisatie of afzettingen die niet altijd tijdig worden opgehaald na evenementen of werken. Volgens hem leidt dat tot irritatie bij inwoners en vragen sommigen zich af of het “een nieuwe kunstvorm” is.

Schepen Verstraeten gaf toe dat het ophalen soms te lang duurt. Dat ligt aan personeelsbeschikbaarheid, maar de stad probeert dit te verbeteren en sneller op te volgen.

Tot slot kwam ook de kolkenzuiger ter sprake. Door het vertrek van enkele chauffeurs met rijbewijs C wordt die momenteel minder ingezet. Twee nieuwe medewerkers volgen een opleiding, waardoor de capaciteit binnenkort weer stijgt. Dat is ook nodig, want de overvloedige eikelval van dit jaar zorgt op fietspaden voor gladde en gevaarlijke situaties.

*  *  *

Stad roept op tot medeverantwoordelijkheid

De schepen besloot dat de stadsdiensten “alles uit de kast halen” om het centrum proper te houden, maar dat de inzet van inwoners onmisbaar blijft. “Als iedereen zijn steentje bijdraagt, kunnen we het centrum van Lommel samen netjes houden.”

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.