De gemeenteraad van Lommel behandelde vanavond een reeks uiteenlopende dossiers, gaande van personeelswissels tot infrastructuur en intergemeentelijke samenwerkingen. Vooraleer de agendapunten aan bod kwamen, kreeg Lommelaar Jan Cochet het woord. Hij maakte gebruik van het spreekrecht en bracht de situatie in de Rolstraat ter sprake.
Volgens hem blijft de straat onveilig, zeker nu almaar meer bestuurders de straat gebruiken om het voetbalplein te bereiken. Volgens Cochet gebeurt er al tien jaar niets, ondanks herhaaldelijke klachten van bewoners. Ze zijn het beu. Hij verwees ook naar de gemeenteraad van 27 mei 2025, waar raadslid Rita Phlippo vroeg naar de stand van zaken van de mobiliteit aan de Soeverein. Burgemeester Bob Nijs antwoordde toen dat alles “in kannen en kruiken” was, maar Cochet vraagt zich af hoe lang dit nog moet duren. Want ondanks tien jaar klachten zijn alle beloofde maatregelen nog altijd niet uitgevoerd. Hij verwees daarbij naar het vergunningsdossier voor de nieuwe Fietsboulevard, waarin paaltjes zijn voorzien die doorgaand verkeer zouden weren, maar die nog altijd niet geplaatst zijn. Hij vroeg waarom die maatregelen zo lang uitblijven en of de stad bijkomende acties kan nemen, zoals snelheidscontroles of camera's. Zijn vertrouwen in het bestuur is beperkt, al wil hij het bestuur nog de kans geven om de situatie eindelijk op te lossen.
Burgemeester Bob Nijs benadrukte dat hij de bezorgdheid van de buurt niet wil minimaliseren maar vroeg aan de heer Cochet ook om de zaak niet te maximaliseren. De situatie in de Rolstraat is gekend en wordt ernstig genomen. Tegelijk verwees hij naar recente verkeerstellingen: gemiddeld rijden er 39 voertuigen per dag door de straat, aan een gemiddelde snelheid van circa 25 km/u, waar 50 km/u is toegestaan. Dat is laag in vergelijking met andere straten, maar neemt niet weg dat bewoners hinder kunnen ervaren. Daarom blijft de politie regelmatig controleren, al is de gevraagde vaste camera volgens de burgemeester niet realistisch gezien de beperkte verkeersdruk.
De geplande ingrepen — zoals paaltjes, aangepaste inrichting en het beperken van doorgaand verkeer — maken deel uit van het volledige vergunningstraject van de Fietsboulevard noord, van De Kroon tot Den Engel. Dat project moet een belangrijke fietsas vormen richting Bosland en De Soeverein.
De burgemeester legde uit dat het traject al jaren loopt en afhankelijk is van ontwerpwerk, bestekken, rooilijncorrecties en onderhandelingen met partners, zoals de gesprekken met De Helix over de bushalte. De vergunningsprocedure moet bovendien nog doorlopen worden, inclusief de mogelijkheid tot bezwaren.
Als alles volgens plan verloopt, is het de intentie om eind volgend jaar effectief te starten met de werken. Intussen zijn al enkele tijdelijke maatregelen genomen, zoals nieuwe signalisatie, eenrichtingsverkeer en een aangepaste inrichting aan De Soeverein. Volgens de burgemeester geven de verkeersborden duidelijk de juiste rijrichting aan, al stelde Cochet dat veel weggebruikers nog altijd niet weten hoe ze er moeten rijden. Zelfs de politie zou het volgens hem niet weten.
Tijdens de zitting kwam ook een incident van eerder dit jaar ter sprake. Cochet had de burgemeester toen gewezen op een verkeersfout aan De Soeverein. Nijs erkende die fout opnieuw en stelde dat hij blij was dat Cochet “geen blauw politie-uniform droeg” toen hij hem erop wees. Hij bevestigde dat ook hij niet boven de regels staat maar ontkende wel dat er tijdens de gemeenteraadszitting van mei harde woorden gevallen zouden zijn.
Na deze vraag van de heer Cochet was het tijd voor de agendapunten.
Nieuw gemeenteraadslid geïnstalleerd
De raad nam officieel kennis van het ontslag van Karel Wieërs (N-VA) als gemeenteraadslid. Zijn opvolger, Alosya Vandenberk, legde meteen de eed af.
Tijdens dit agendapunt werd Alosya warm welkom geheten en veel succes toegewenst. Maar tegelijk kwam er kritiek op het voorval tijdens de vorige gemeenteraad, waar een middelvinger werd opgestoken. Rita Phlippo en Karien De Ruysscher (Samen-Vooruit) noemden dat gedrag onaanvaardbaar en onwaardig voor de gemeenteraad, zeker van iemand die bovendien in de deontologische commissie zetelt. Er werd benadrukt dat respect, verbinding en een correcte houding essentieel zijn in de samenwerking binnen de raad, en dat het uitblijven van een reactie vanuit de meerderheid de indruk wekte dat dit soort gedrag werd getolereerd — iets wat volgens hen geen goed signaal is naar de Lommelaars.
Vanuit de meerderheid werd aangegeven dat men niet publiek op dergelijke incidenten wil reageren, maar dat dit niet betekent dat er niets mee gebeurt. Daarbij werd ook benadrukt dat respectvolle omgang voor iedereen geldt. Tot slot maakte voorzitter Marc De Vroede duidelijk dat hij dergelijk gedrag voortaan niet meer zal toestaan en in de toekomst onmiddellijk zal optreden wanneer het zich opnieuw voordoet.
Budgetten en reglementen goedgekeurd
Verschillende financiële en administratieve punten kregen groen licht:
- De budgetwijziging 2025 van Kerkfabriek Sint-Barbara (Werkplaatsen) werd goedgekeurd, onder meer door nieuwe verplichtingen rond bestuurdersaansprakelijkheid en het wegvallen van DAC-poetsdiensten.
- De raad keurde de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de Cultuurbar in CC De Adelberg goed, waardoor een nieuwe uitbater wordt gezocht vanaf april 2026. Tevens lanceerden ze een warme oproep naar kandidaten die zich geroepen voelen om de cultuurbar uit te baten.
- Het subsidiereglement Lommel Loont wordt verlengd en verfijnd, onder meer met een aanpassing van het terug te vorderen bedrag bij vroegtijdige stopzetting.
- De gemeenteraad keurde ook het huishoudelijk reglement van de GECORO goed, samen met de politieke afvaardigingen voor die commissie.
Intergemeentelijke samenwerking en mandaten
Voor de derde keer al stonden tal van aanduidingen en mandaten op de agenda. Door het ontslag van schepen Luc Ooms werden deze mandaten eerder toegekend aan zijn opvolger Sofie Mertens, maar deze blijken niet cumuleerbaar met haar functie binnen het Vlaams parlement:
Lommel duidde vertegenwoordigers aan voor onder meer Fluvius Limburg, Limburg.net, DISV Noord-Limburg, S-LIM, IGL, Nuhma en De Watergroep. Ook verschillende mandaten voor buitengewone algemene vergaderingen in december werden vastgesteld.
Daarnaast besliste de raad om een formele aanvraag in te dienen tot intrekking van de IOED Bosland-erkenning, aangezien de interlokale samenwerking niet langer operationeel is.
Hulpverleningszone en veiligheid
De financiële verdeelsleutel en het budget 2026 van Hulpverleningszone Noord-Limburg werden goedgekeurd. Lommel draagt hierin ruim 2,5 miljoen euro bij.
Ook het engagement voor Veilig Huis Limburg – een samenwerking rond de aanpak van intrafamiliaal geweld – werd herbevestigd. En, toeval of niet, op deze Internationale Dag tegen geweld tegen Vrouwen en Meisjes stelde raadslid Kris Verduyckt (Samen Vooruit) dat meer gewerkt moet worden aan het terugvinden van relevante informatie hierover op de website van de stad Lommel. Schepen Cools wilde dit meenemen en besloot dat het inderdaad altijd beter kan.
Infrastructuur en aankopen
Enkele technische dossiers passeerden vlot de stemming:
- Goedkeuring van de gunningswijze voor structureel wegenonderhoud in 2025.
- Start van een nieuwe raamovereenkomst voor het leasen van fietsen voor personeel via de aankoopcentrale van Stad Genk waaraan alle Lommelse fietsenwinkels kunnen deelnemen, wat een zeer belangrijke voorwaarde voor Lommel was.
- De stad stapt verplicht in het nieuwe Vlaamse platform eLYS, dat digitale aangiftes van overlijdens centraliseert.
- Het reglement Huwen werd licht aangepast, met gewijzigde data om in de stad te huwen.
- De aankoop van een woning en achterliggende grond aan Heuvel 24, bedoeld om een nieuwe trage-wegverbinding richting Lutlommel mogelijk te maken.
Geothermieproject GEO@Lommel
Tot slot werden twee belangrijke stappen gezet in het geothermieproject GEO@Lommel:
de raad keurde een geactualiseerde intentieovereenkomst goed én verleende een tijdelijk gebruiksrecht voor de (zeer beperkte) zone waar een proefboring moet plaatsvinden.
Reactie plaatsen
Reacties