Het KMI waarschuwt voor een uitzonderlijke hittepiek die vrijdag haar hoogtepunt bereikt. Voor de provincies Limburg en Luik geldt daarom code rood, de hoogste waarschuwingsfase. In het oosten van het land kunnen de temperaturen lokaal oplopen tot 40 graden.
Ook vandaag wordt het al bijzonder warm, met maxima tussen 33 en 38 graden. De hitte houdt bovendien 's nachts aan, waardoor de temperatuur op sommige plaatsen niet onder 25 tot 27 graden zakt. Vrijdag en zaterdag worden de heetste dagen, met op veel plaatsen temperaturen ruim boven 35 graden. Lokaal zijn onweersbuien mogelijk. Vanaf zondag wordt het geleidelijk minder heet en volgende week zou het kwik opnieuw rond 25 graden schommelen.
Volgens het KMI is een code rood voor hitte in België vrij uitzonderlijk. Het is pas de vierde keer in tien jaar dat deze waarschuwing wordt afgekondigd. Opvallend is ook dat dit al eind juni gebeurt. Volgens KMI-weerman David Dehenauw werd het nog nooit zo vroeg op het jaar zo warm.
Naast de extreme temperaturen speelt ook het aanhoudende karakter van de hittegolf een rol. De alarmfase van het federale Ozon- en Hitteplan is ondertussen actief, waarbij rekening wordt gehouden met de opeenvolging van warme dagen en nachten.
Op de website van het KMI staat bij code rood dat sprake is van “extreem hoge temperatuurwaarden”. Het instituut adviseert om veel te drinken, het zoutgehalte op peil te houden, voldoende te rusten, in een gekoelde ruimte te verblijven en rechtstreekse zonnestralen te vermijden. Het KMI roept daarnaast op om “actie te ondernemen om uzelf, anderen en indien mogelijk uw bezittingen in veiligheid te brengen” en de richtlijnen van de overheid strikt op te volgen.
Reactie plaatsen
Reacties